З 15 жовтня, згідно наказу директора ВСП «Інститут інноваційної освіти КНУБА» Олександра Даневича, відповідно до листа МОН від 12.10.2020 № 1/9-576, у навчальному закладі запроваджено дистанційне навчання.
Про те, наскільки оперативними і системними були заходи, вжиті для забезпечення викладачів та студентів усіма необхідними інструментами для проведення дистанційного навчання, наскільки ефективним виявилось використання відеоресурсів, онлайн-платформ, тестів та інструментів оцінювання, а також рекомендацій щодо дотримання академічної доброчесності, які є переваги і недоліки зазначеної форми навчання, з’ясовуємо на прикладі діяльності кафедри архітектурно-проєктної справи.
«Насамперед хочу зазначити, що адміністрацією Інституту вжито усіх необхідних заходів, аби кожен студент мав можливість отримувати у процесі дистанційного навчання максимум знань і компетенцій, - розповідає завідувачка кафедри архітектурно-проєктної справи ІІНОЛ КНУБА, кандидат архітектури, доцент Наталія Авдєєва. - Для здобувачів вищої освіти – майбутніх архітекторів, дизайнерів робота з сучасними мультимедійними засобами є справою звичною. Але реалії сьогодення такі, що вимагають рости, удосконалюватися і освоювати нові навчальні технології і засоби.
До 15 жовтня ми успішно використовували змішану форму навчання, коли частина студентів з дотриманням епідеміологічних вимог щодо соціального дистанціювання працює в аудиторії, а інша частина (ті, хто з певних причин не можуть бути присутніми на лекції чи практичному занятті) – приєднуються до нас у віртуальному режимі. Аудиторії були обладнані усім необхідним, аби таке спілкування проходило у режимі онлайн і було ефективним. Після 15 жовтня навчання перейшло у виключно дистанційний формат.
У ході навчального процесу успішно використовуємо систему Moodle, вебресурси Meet, Google Classroom, Zoom тощо, які забезпечують доставку всім студентам основного обсягу навчального матеріалу, дають можливість спілкуватися й одержувати постійний зворотний зв'язок від будь-якого студента, де б він не перебував, сприяють інтерактивній взаємодії студентів під час виконання завдань у віртуальних парах чи групах, надають як студентам, так і викладачам більше можливостей для творчості та ефективної самостійної роботи з навчальними матеріалами. Систематично виконуючи практичні завдання он-лайн, студенти вчасно і в повному обсязі здобувають потрібні фахові навички.
З початку навчального року для проведення дистанційного он-лайн навчання за двома спеціальностями 191 «Архітектура та містобудування» та 022 «Дизайн» на кафедрі АПС викладачами було розроблено класруми по усім дисциплінам та вчасно надано можливість студентам приєднатися до двох дистанційних платформ: системи Moodle та Google Classroom. На даний час вже є результати вдало проведеної роботи».
А що про дистанційне навчання думають студенти?
Орленко Дарина:
«Звичайно, не вистачає живого спілкування. Але це більш психологічний аспект. Щодо якості знань – то вона не страждає. Завдяки численним функціям, які надає платформа Google Classroom (Meet, Zoom), студенти можуть користуватись не лише підручниками в електронному форматі, але й аудіо та відео матеріалами. Чат дозволяє задавати питання чи писати коментарі під час заняття. Платформа також надає вільні можливості для зберігання та обміну «важкими» файлами інформації, що характерно саме для архітектурної спеціальності. Також використовувати “дошку оголошень”, де як викладач так і студенти можуть робити записи, видимі для всієї групи. Індивідуально спілкуватися один з одним при перевірці домашнього завдання, контрольних та курсових робіт. В цілому працювати в Google Classroom зручно та цікаво».
Дубова Ксенія:
«Навчання он-лайн є чудовою альтернативою очним заняттям в аудиторіях завдяки сучасним платформам та сервісам, що дозволяють якісно продовжити навчальний процес під час карантину. Тому що ми, звісно, освоюємо нові технології, оцінюємо переваги, але усі сподіваємося, що карантин закінчиться і ми зможемо зустрітися зі своїми викладачами, одногрупниками у реальному вимірі. Мені імпонує, що не обов’язково навчатися у тому ж темпі, що й інші студенти. Студент завжди може повернутися до вивчення більш складних питань, кілька разів подивитися відео-лекції, перечитати переписку з викладачем, а вже відомі йому теми може пропустити. Головне, успішно проходити проміжні та підсумкові атестації».
Островершук Оксана:
«Основна перевага дистанційного навчання – не потрібно витрачати час на дорогу, більш бюджетно, освоїли багато цікавих ком’ютерних технологій, які обов’язково стануть у нагоді у майбутньому. Для навчання зовсім не обов'язково брати відпустку на основному місці роботи, виїжджати у відрядження. Використання дистанційних технологій краще підходить для організації індивідуального підходу. Можна у будь-який час вийти на зв'язок з викладачем. Раніше таких можливостей було менше. Але є й недоліки – це, зокрема, величезна залежність від якості інтернету».
Завдяки новим можливостям он-лайн спілкування цього року дистанційно відбувся навіть такий важкий етап навчання, як захист атестаційної роботи архітектора. Студенти мали змогу у повному обсязі доповісти свою роботу, а комісія на належному рівні вчасно оцінити та приділити повноцінну увагу кожному проєкту.