21 березня Кабінет Міністрів України затвердив Державну цільову програму розвитку доріг на 2018 - 2022 роки. Керівник "Укравтодору" Славомир Новак, представляючи Програму на засіданні уряду, назвав її "першим масштабним п'ятирічним планом".
Мережа автомобільних доріг загального користування протяжністю 169,5 тис. кілометрів (49,2 тис. кілометрів автомобільні дороги державного значення) та щільністю 281 кілометр на 1 тис. кв. кілометрів. На даний час транспортно-експлуатаційний стан переважної більшості автомобільних доріг є незадовільним.
Такий стан автомобільних доріг загального користування і мостів не забезпечує повною мірою швидке, комфортне, економічне та безпечне перевезення пасажирів і вантажів, розвиток транзитних перевезень, ставить під загрозу подальший соціально-економічний розвиток держави та її інтеграцію до європейської спільноти.
Основною причиною незадовільного стану автомобільних доріг є низький рівень фінансування дорожніх робіт, який за останні роки становить 10 – 14 % мінімально необхідної потреби у ремонті та утриманні мережі автомобільних доріг.
В 2013 році була розроблена та затверджена Державна цільова економічна програма розвитку автомобільних доріг загального користування на 2013-2018 роки, виконання якої протягом 2013-2015 рр. було зірване через суттєве недофінансування. У ці роки фактично припинено роботи з будівництва автомобільних доріг, обсяги робіт з поточного середнього ремонту в десятки разів були меншими від нормативних, ямковість ліквідовували несвоєчасно та не на усіх дорогах. Як наслідок, стан доріг погіршився до катастрофічного. І навіть активізація в 2016 р. ремонтно-будівельних робіт на автомобільних дорогах не дала змогу реалізувати заходи, що були зазначені програмою.
Такий стан автомобільних доріг загального користування і мостів не забезпечує повною мірою швидке, комфортне, економічне та безпечне перевезення пасажирів і вантажів, розвиток транзитних перевезень, ставить під загрозу подальший соціально-економічний розвиток держави та її інтеграцію до європейської спільноти.
Основною причиною незадовільного стану автомобільних доріг є низький рівень фінансування дорожніх робіт, який за останні роки становить 10 – 14 % мінімально необхідної потреби у ремонті та утриманні мережі автомобільних доріг.
В 2013 році була розроблена та затверджена Державна цільова економічна програма розвитку автомобільних доріг загального користування на 2013-2018 роки, виконання якої протягом 2013-2015 рр. було зірване через суттєве недофінансування. У ці роки фактично припинено роботи з будівництва автомобільних доріг, обсяги робіт з поточного середнього ремонту в десятки разів були меншими від нормативних, ямковість ліквідовували несвоєчасно та не на усіх дорогах. Як наслідок, стан доріг погіршився до катастрофічного. І навіть активізація в 2016 р. ремонтно-будівельних робіт на автомобільних дорогах не дала змогу реалізувати заходи, що були зазначені програмою.
Проблема недостатнього фінансування посилюється ще і тим, що в 2015-2016 роках були скасовані цільові джерела фінансування дорожньої галузі.
У наступні роки дії Програми "Укравтодор" планує поступово зосередитися на капітальному ремонті і реконструкції діючих доріг, а також на будівництві нових.
За п'ять років "Укравтодор" планує провести капітальний ремонт 4347,7 км. Якщо на 2018 - 2019 роки закладені невеликі об'єми робіт - 77,94 і 306,43 км відповідно, то після ці об’єми робіт виростуть в рази: 1400,55 км - 2020 році, 1198,62 км - 2021 році і 1364,16 км - 2022 році.
Планується провести реконструкцію - 431,15 км. Будівництво нових доріг, незважаючи на відмову від поточного ремонту, залишається на останньому місці серед усіх видів робіт. Впродовж п'яти років планується побудувати всього 325,46 км, причому 201,57 км закладені на 2022 рік. В цілому, за підсумками реалізації держпрограми асфальтове покриття буде поліпшено на 6692,73 км доріг.
У наступні роки дії Програми "Укравтодор" планує поступово зосередитися на капітальному ремонті і реконструкції діючих доріг, а також на будівництві нових.
За п'ять років "Укравтодор" планує провести капітальний ремонт 4347,7 км. Якщо на 2018 - 2019 роки закладені невеликі об'єми робіт - 77,94 і 306,43 км відповідно, то після ці об’єми робіт виростуть в рази: 1400,55 км - 2020 році, 1198,62 км - 2021 році і 1364,16 км - 2022 році.
Планується провести реконструкцію - 431,15 км. Будівництво нових доріг, незважаючи на відмову від поточного ремонту, залишається на останньому місці серед усіх видів робіт. Впродовж п'яти років планується побудувати всього 325,46 км, причому 201,57 км закладені на 2022 рік. В цілому, за підсумками реалізації держпрограми асфальтове покриття буде поліпшено на 6692,73 км доріг.
Результатами виконання даної Програми дасть змогу забезпечити:
- поліпшити транспортно-експлуатаційний стан (понад 9,1 тис. км) автомобільних доріг за основними маршрутами, в першу чергу між обласними центрами;
- будівництво і реконструкцію (понад 1 тис. км) автомобільних доріг згідно із сучасними європейськими стандартами з відповідною дорожньою інфраструктурою;
- розвитку автомобільного туризму;
- використання експортного та логістичного потенціалу України;
- стимулювання до вкладання інвестицій у різноманітні промислові і сільськогосподарські проекти;
- зниження собівартості перевезення вантажів і пасажирів автомобільним транспортом;
- зниження втрат від ДТП, що трапляються через незадовільний стан автомобільних доріг;
- економічний ефект від зменшення негативного впливу на навколишнє середовище;
- стабільний попит на внутрішньому ринку на продукцію промисловості, металургії та інших галузей економіки;
- збільшення дохідної частини бюджетів усіх рівнів за рахунок повернення коштів у вигляді податків та обов'язкових платежів;
- посилення контролю за якістю та фінансуванням доріг з боку користувачів;
- створення умов для розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення відповідно до вимог європейських і світових стандартів.
Виконання Програми сприятиме підвищенню потреби у трудових ресурсах близько 55 тис. робочих місць в дорожній галузі, будівельній індустрії, дорожньому машинобудуванні та сфері обслуговування об'єктів придорожньої інфраструктури.
- будівництво і реконструкцію (понад 1 тис. км) автомобільних доріг згідно із сучасними європейськими стандартами з відповідною дорожньою інфраструктурою;
- розвитку автомобільного туризму;
- використання експортного та логістичного потенціалу України;
- стимулювання до вкладання інвестицій у різноманітні промислові і сільськогосподарські проекти;
- зниження собівартості перевезення вантажів і пасажирів автомобільним транспортом;
- зниження втрат від ДТП, що трапляються через незадовільний стан автомобільних доріг;
- економічний ефект від зменшення негативного впливу на навколишнє середовище;
- стабільний попит на внутрішньому ринку на продукцію промисловості, металургії та інших галузей економіки;
- збільшення дохідної частини бюджетів усіх рівнів за рахунок повернення коштів у вигляді податків та обов'язкових платежів;
- посилення контролю за якістю та фінансуванням доріг з боку користувачів;
- створення умов для розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення відповідно до вимог європейських і світових стандартів.
Виконання Програми сприятиме підвищенню потреби у трудових ресурсах близько 55 тис. робочих місць в дорожній галузі, будівельній індустрії, дорожньому машинобудуванні та сфері обслуговування об'єктів придорожньої інфраструктури.
Погуца Тетяна Олексіївна
Старший викладач ІІНО КНУБА
Старший викладач ІІНО КНУБА