Представлений комплексний метод оцінки транспортно-планувальної інфраструктури м. Васильків Київської агломерації на основі моделювання рівня транспортного обслуговування внутрішньо міської та зовнішньої території міста системою загальноміського пасажирського транспорту.
Основою системи розселення України є сукупність малих міст, які складають більшість (75%) на території України. Процес урбанізації неминуче сприяє зростанню кількості трудових та культурно-побутових поїздок, особливо коли такі міста знаходяться у агломерації. В свою чергу це викликає необхідність приділяти особливу увагу до удосконалення загальноміського пасажирського транспорту, який має бути основою перевезень пасажирів на основі системних рішень.
На сучасному етапі розвитку міста та його транспорту цьому питанню не приділяється достатньо уваги. Всі рішення даного рівня приймаються безсистемно, на засадах минулого століття, без достатнього аналізу та обґрунтування. Це спричиняє низький рівень комфорту для пасажирів та у першу чергу наднормативні витрати часу у дорозі.
Необхідність системного підходу до проектування та оцінки схеми маршрутів ЗМПТ розглянуто на прикладі малого міста Васильків із населенням 36,6 тис. мешканців та площею 21 км2, що знаходиться на відстані 41 км від м. Києва та має транспортну доступність 53 хвилини.
На сучасному етапі розвитку міста та його транспорту цьому питанню не приділяється достатньо уваги. Всі рішення даного рівня приймаються безсистемно, на засадах минулого століття, без достатнього аналізу та обґрунтування. Це спричиняє низький рівень комфорту для пасажирів та у першу чергу наднормативні витрати часу у дорозі.
Необхідність системного підходу до проектування та оцінки схеми маршрутів ЗМПТ розглянуто на прикладі малого міста Васильків із населенням 36,6 тис. мешканців та площею 21 км2, що знаходиться на відстані 41 км від м. Києва та має транспортну доступність 53 хвилини.
Розроблений метод передбачає процедуру аналізу, розрахунків та оцінки прийнятих варіантів та складається із таких етапів:
1. Визначення транспортних потреб міста та агломерації;
2. Дослідження, розрахунок, визначення та моделювання пасажиропотоків та маршрутної схеми міста та агломерації;
3. Вибір виду загальноміського пасажирського транспорту (ЗМПТ) міста та агломерації;
4. Розробка варіантів транспортного обслуговування міста у агломерації.
Результатом досліджень внутрішньо міської території, моделювання та визначення величини пасажиропотоку за гравітаційною моделлю та побудови відповідної схеми маршрутів міста стали покращені показники щодо функціонування транспортно-планувальної інфраструктури (табл.1).
Наступним етапом стали експериментальні дослідження агломераційних зв`язків м. Васильків - м. Київ, які показали низький рівень організації транспортної інфраструктури, що обслуговує пасажирів.
Визначення сумарного пасажиропотоку на ЗМПТ (маршрутне таксі), легковому автомобілі та залізниці показало результат у 2200 пас/г (табл. 2).
Визначення сумарного пасажиропотоку на ЗМПТ (маршрутне таксі), легковому автомобілі та залізниці показало результат у 2200 пас/г (табл. 2).
Отримана в результаті експерименту величина пасажиропотоку була порівняна із результатами розрахунків за моделлю Заблоцького Г.А. *(рис. 1). Величини пасажиропотоків співпадають з результатами моделювання.
Отриманий пасажиропотік відповідає провізній здатності автобусного транспорту, що стало основою для розробки проектного маршруту за направленням станція метро «Виставковий центр» - м. Васильків. Основними необхідними його складовими являються:
• влаштування спеціальних крайніх правих смуг руху для ЗМПТ , що відокремлені від загального транспортного потоку;
• облаштування та благоустрій проміжних зупинок автобусу на маршруті «Виставковий центр» - м. Васильків – обладнання зупинок заїзними кишенями, навісами, лавами для очікування, розкладом руху, схемою маршрутів, інформаційними табло всередині рухомого складу, інше;
• попередня оплата проїзду електронними картками;
• автоматизована система диспетчерського управління одиницями рухомого складу уздовж маршруту ;
• облаштування кінцевих зупинок на маршруті – обладнання окремої території кінцевої зупинки направлення у м. Києві, будівництво автостанції у м. Васильків на кінцевій зупинці автобусу, обладнання зупинок майданчиками для відстою рухомого складу, заїзними кишенями, навісами, лавами для очікування, розкладом руху, інформацією про можливу пересадку, схемою маршрутів, автоматами для продажу електронних квитків, пунктами продажу періодичної преси, кафе та туалетами.
Порівняння розробленого варіанту із існуючим ЗМПТ (табл. 3) показало підвищення комфорту та економію часу поїздки.
Практично існуючий пересадочний вузол станції метрополітену «Виставковий центр» – кінцева зупинка автобусу та організація кінцевої зупинки автобусу на автостанції в м. Васильків являються невід`ємними складовими прийнятого варіанту.
Отримані рішення при аналізі транспортно-планувальної інфраструктури м. Василькова, розрахунках елементів загальноміського пасажирського транспорту та оцінка варіантів схем маршрутів після коригування існуючої схеми маршрутів показали тенденцію до покращення значень показників та підтвердили необхідність системного підходу при вирішенні транспортних питань міста.
Отримані рішення при аналізі транспортно-планувальної інфраструктури м. Василькова, розрахунках елементів загальноміського пасажирського транспорту та оцінка варіантів схем маршрутів після коригування існуючої схеми маршрутів показали тенденцію до покращення значень показників та підтвердили необхідність системного підходу при вирішенні транспортних питань міста.
к.т.н., доц. Дубова С.В.,
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Київський національний університет будівництва і архітектури
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Київський національний університет будівництва і архітектури